OM OS

Implementering og drift

Når en kommune implementerer BørnUngeLiv, vil processen ofte indeholde følgende punkter:

 

Drøftelse og beslutning

Der er gode erfaringer med, at relevante forvaltninger og afdelinger indgår et samarbejde omkring BørnUngeLiv. Dette giver de bedste forudsætninger for at implementere og anvende BørnUngeLiv. En medarbejder fra Foreningen BørnUngeLiv sekretariat står gerne til rådighed til at deltage i et møde i jeres kommune.


Implementeringsplan

Kommunen udarbejder en plan for, hvordan BørnUngeLiv skal implementeres. Sekretariatet for Foreningen BørnUngeLiv bistår gerne med inspiration fra andre kommuner. Der er også mulighed for at tage kontakt til andre kommuner med henblik på inspiration og sparring.


Oprettelse af superadministrator

Kommunen får oprettet en superadministrator med adgang til det valgte modul på BørnUngeLiv. Denne superadministrator har adgang til at indstille og klargøre kommunen til at anvende BørnUngeLiv. Opgaverne er beskrevet i en udførlig manual. 


Undervisning af relevante medarbejdere

En medarbejder fra Foreningen BørnUngeLivs sekretariat underviser relevante medarbejdere i kommunen i anvendelse af BørnUngeLiv. Undervisningen målrettes de forskellige faggrupper alt efter deres adgang til funktioner i systemet. Superadministrator og sundhedsplejersker vil derfor få den mest intensive undervisning, som foregår i kommunen og varer ca. 4 timer.


Klargøring af BørnUngeLiv

Superadministratoren gør BørnUngeLiv klar til brug i kommunen. Blandt andet ved at oprette brugere. Afhængigt af modulet kan brugere for eksempel være sundhedsplejersker, psykologer, skole- og institutionsledere, SSP-medarbejdere og øvrige medarbejdere i kommunen, der skal kunne trække data fra undersøgelserne enten på individ- eller gruppeniveau.


Opsætning af spørgeskemaundersøgelser

Superadministratoren opsætter kommunens spørgeskemaundersøgelser på Småbørn, Grundskole og Unge. Forud for opsætning af en spørgeskemaundersøgelse skal kommunen bl.a. vælge hvilke årgange der skal deltage, hvilke spørgsmål der skal indgå i undersøgelsen, og hvornår undersøgelsen skal gennemføres.

 

Udarbejdelse og udsendelse af informationsmateriale

Kommunen skal informere fx skoler, daginstitutioner, sundhedstjeneste, elever og forældre, når der igangsættes en spørgeskemaundersøgelse. Det kan blandt andet gøres via Aula. Kommunen får adgang til skabeloner til informationsmaterialer, når de har indgået aftale med BørnUngeLiv.


Gennemførsel af spørgeskemaundersøgelser

Spørgeskemaundersøgelserne gennemføres på de ønskede årgange i den periode kommunen har fastlagt. Kommunen kan vælge at gennemføre undersøgelserne på forskellige tidspunkter af året for forskellige årgange. Afhængigt af modulet kan der gennemføres undersøgelser til praksis og undersøgelser til statistik. Læs mere under de enkelte moduler.


Anvendelse af resultater fra BørnUngeLiv

Kommunen kan via BørnUngeLiv generere rapporter, som kan drøftes og anvendes på forskellige niveauer og i relevante fora. Så snart elever og forældre har udfyldt spørgeskemaerne i en undersøgelse, kan kommunen aflæse resultaterne via BørnUngeLiv. For statistiske undersøgelser kan rapporter trækkes, når undersøgelsen er afsluttet. BørnUngeLiv er desuden integreret med journalsystemerne Novax og Solteq Sund.